Ročné vyúčtovanie
Spoločnosť, ktorá spravuje váš bytový dom, má zákonnú povinnosť zaslať každému vlastníkovi bytu a nebytového priestoru vyúčtovanie každý rok najneskôr do 31. mája. Ide o pomerne zložitý dokument, v ktorom sa vyznať nie je jednoduché, preto vám v následujúcich riadkoch v prehľadnej forme prinášame všetky dôležité informácie o ročnom vyúčtovaní.
Podstata vyúčtovania spočíva v porovnaní vašich zálohových platieb, ktoré ste v danom zúčtovacom období mesačne uhrádzali na základe zálohového predpisu a reálnych nákladov v danom zúčtovacom období na prevádzku vášho bytu aj bytového domu ako celku.
Čo je zálohový predpis?
S vlastníctvom bytu alebo nebytového priestoru je spojená aj zákonná povinnosť vlastníka uhrádzať náklady za služby a plnenia spojené s užívaním nehnuteľnosti. Tieto náklady sa uhrádzajú mesačne na základe zálohového predpisu na bankový účet bytového domu. Zálohový predpis je sumár všetkých nevyhnutných a očakávaných nákladov spojených s užívaním všetkých nehnuteľností v bytovom dome a jeho pravidelné mesačné uhrádzanie je nevyhnutné na to, aby správca zabezpečil plynulú prevádzku bytového domu, zabezpečil dodávku všetkých energií, služieb a udržiaval ho v dobrom technickom stave.
Položky zálohového predpisu tvoria najmä:
-
Náklady na energie a médiá (elektrina spoločných priestorov, teplo, teplá voda, studená voda, plyn a pod.).
-
Náklady na služby (upratovanie, zimná údržba, letná údržba, odmena za výkon správy, odmena zástupcovi vlastníkov, poplatky za vedenie bankového účtu bytového domu a pod.)
-
Preddavok do fondu prevádzky, údržby a opráv bytového domu – FPÚaO (slúži na pokrytie predpokladaných nákladov na prevádzku, údržbu a opravy spoločných častí, spoločných zariadení, spoločných priestorov, príslušenstva a pozemku, ako aj na výdavky na obnovu, domu).
-
Každý vlastník bytu a nebytového priestoru v dome vykonáva úhrady do FPÚaO podľa veľkosti spoluvlastníckeho podielu. Ak je súčasťou bytu balkón, lodžia alebo terasa, pre účely tvorby tohto fondu sa zarátava do veľkosti spoluvlastníckeho podielu 25% z podlahovej plochy balkóna, lodžie alebo terasy).
Čo všetko obsahuje ročné vyúčtovanie?
Obsahom vyúčtovania sú:
-
Identifikačné údaje (zúčtovacie obdobie, vlastník bytu alebo nebytového priestoru, identifikácia nehnuteľnosti, číslo bankového účtu bytového domu a IBAN).
-
Zoznam služieb a energií, ktoré sú predmetom vyúčtovania:
-
náklady na energie a médiá (elektrina spoločných priestorov, teplo, teplá voda, studená voda, plyn a pod.),
-
náklady na služby (upratovanie, zimná a letná údržba, OLO, servis výťahov, odmena za výkon správy, odmena zástupcovi vlastníkov, poplatky za vedenie bankového účtu bytového domu a pod.).
-
preddavok do fondu prevádzky, údržby a opráv bytového domu.
-
-
Porovnanie zálohových platieb a skutočných nákladov za každú službu a plnenie pre bytový dom
-
Vysvetlenie k spôsobu rozúčtovania jednotlivých energií a služieb.
-
Osobomesiace evidované v zúčtovacom období
-
Prehľad celkových nákladov meraných energií a služieb za celý bytový dom (t.j počet merných jednotiek energií, cena za mernú jednotku energií, celkový náklad za jednotlivé služby, ktoré vstupovali do vyúčtovania).
-
Rozpis stavov meračov a prehľad histórie týchto stavov za uplynulé roky.
-
Prehľad všetkých platieb vlastníka, ktoré boli prijaté na bankový účet bytového domu.
-
Výsledok vyúčtovania – celkový preplatok alebo celkový nedoplatok.
Vyúčtovanie sa realizuje aj na základe odpočtov skutočnej spotreby, ktoré zabezpečuje správca vždy na začiatku roka. V tomto čase správca aktualizuje aj počet osôb užívajúcich byt za uplynulé zúčtovacie obdobie.
Čítaj viac |
Na začiatku každého kalendárneho roka správca zabezpečuje získanie údajov zo všetkých meračov, určených meradiel nachádzajúcich sa v bytovom dome. Pri odpočtoch meračov, ktoré sa nachádzajú v byte, je nevyhnutná súčinnosť vlastníka pri sprístupnení bytu poverenej osobe správcu za účelom zaznamenia hodnôt na meračoch. Termín o vykonaní odpočtov oznamujeme našim vlastníkom elektronicky a výveskami v bytovom dome s dostatočným časovým predstihom. K vykonaniu odpočtov sú prizvaní zástupcovia vlastníkov bytových domov, v prípade záujmu majú možnosť priamej kontroly nad výkonom a priebehom odpočtov, ako aj zaznamenaných hodnôt.
S pomocou technológie diaľkového odpočtu je dnes už možné získavať a vyhodnocovať údaje z meračov aj diaľkovo a priebežne po celý rok. Prácou správcu je potom prevziať a zaevidovať všetky dodané hodnoty a výstupy, skontrolovať prípadné anomálie, ktoré môže spôsobiť nefunkčnosť alebo chyba meradla a podľa potreby doriešiť zabezpečenie a dodanie korektného odpočtu alebo opravu meradla.
NÁŠ BENEFIT V záujme komfortu a ochrany súkromia umožňujeme našim vlastníkom nahlásiť odpočty meračov v bytoch a počet osôb užívajúcich byt elektronicky, prostredníctvom online formulára nachádzajúceho sa na našej webovej stránke.
|
Vypracovanie ročného vyúčtovania
NÁŠ BENEFITEšte pred odoslaním vyúčtovania vlastníkom bytového domu ponúkame zástupcom vlastníkov možnosť zúčastniť sa na konzultačnom stretnutí a skontrolovať všetky faktúry, ktoré sú predmetom vyúčtovania. Zástupca vlastníkov zároveň dostane v prípade záujmu k nahliadnutiu jeho ročné vyúčtovanie a možnosť jeho prekonzultovania so zodpovedným pracovníkom našej správcovskej spoločnosti.
|
Zaslanie vyúčtovania vlastníkom
NÁŠ BENEFITVlastníkom v nami spravovaných bytových domoch posielame spolu s vyúčtovaním aj návod „Ako čítať ročné vyúčtovanie“, ktoré prehľadne vedie vlastníka štruktúrou vyúčtovania a obsahuje vysvetlenie jeho jednotlivých častí vrátane vysvetlenia jednotlivých metód (kľúčov) rozpočítania s konkrétnym prepočtom vybraných vzorových položiek.
|
Preplatky a nedoplatky
Ak je výsledkom ročného vyúčtovania preplatok?
Ak je výsledkom ročného vyúčtovania nedoplatok?
NÁŠ BENEFITAk si vlastník želá zaslať preplatok na iný účet, žiadny problém. Stačí ak zašle písomnú žiadosť e-mailom na kontaktnú adresu uvedenú vo vyúčtovaní.
|
Spôsoby rozpočítania nákladov
Jednou z úloh správcovskej spoločnosti je podrobne, zrozumiteľne a v súlade s rozhodnutím vlastníkov zadefinovať spôsob (kľúč) rozpočítavania nákladov. V zmluve o výkone správy bytového domu musia byť presne zadefinované všetky služby, tovary a plnenia, ktoré bude správca v mene a na účet vlastníkov v bytovom dome zabezpečovať. Podľa potreby sa rozsah poskytovaných služieb a spôsob ich rozúčtovania môže meniť. Vlastníci môžu prijať rohodnutie o týchto zmenách na schôdzi, v písomnom hlasovaní alebo na základe rozhodnutia zástupcu vlastníkov, ak mu ostatní vlastníci na takéhoto rozhodnutia udeleli mandát. O spôsobe rozúčtovania rozhodujú vlastníci nadpolovičnou väčšinou hlasov všetkých vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome.
Najčastejšími spôsobmi rozúčtovania, z ktorých si vlastníci vyberajú a o ktorých rozhodujú, sú:
-
Rozúčtovanie podľa výmery – t.j. podľa veľkosti podielu na spoločných priestoroch, spoločných zariadeniach domu a spoluvlastníckeho podielu pozemku.
-
Rozúčtovanie podľa osobomesiacov – t.j. tento náklad sa rozpočíta na vlastníkom nahlásený počet osôb, ktoré užívali byt počas uplynulého zúčtovacieho obdobia.
-
Rozúčtovanie rovným dielom medzi všetky byty a nebytové priestory v dome, pričom rozúčtovanie nákladov za nebytové priestory (napr. sklad, garáž a pod.) ktoré sú v podielovom spoluvlastníctve, sa vykoná tak, že každý podiel na predmetnom priestore je považovaný za jeden samostatný diel.
-
Rozúčtovanie podľa skutočnosti – t.j. podľa stavov na meračoch spotreby energií.
Reklamácia ročného vyúčtovania
Pokiaľ je vlastník bytu alebo nebytového priestoru presvedčený, že v ročnom zúčtovaní došlo k vážnym pochybeniam, môže ho do 30 dní, teda do 30. júna, reklamovať. Reklamáciu je potrebné doručiť písomne alebo osobne v sídle našej správcovskej spoločnosti počas úradných hodín.
Čítaj viac |
Z reklamácie musí byť zrejmé, kto ju uplatňuje, čo je predmetom reklamácie a čoho sa reklamujúca osoba domáha. K reklamácii je potrebné doložiť všetky doklady súvisiace s reklamovanou službou, ktoré tieto reklamované skutočnosti preukazujú. Reklamácia musí byť podpísaná reklamujúcou osobou. Správcovská spoločnosť je povinná vydať reklamujúcej osobe písomný doklad o spôsobe vybavenia reklamácie alebo vybaviť reklamáciu najneskôr do 30 dní od dátumu uplatnenia reklamácie. Do tejto doby sa nezapočítava čas potrebný na odborné posúdenie reklamácie (znalecký posudok, skúška a vystavenie protokolu o úradnom overení meradla a pod.). Vybavovanie reklamácie sa riadi Reklamačným poriadkom spoločnosti HomePro Správcovská (http://www.homepro-sprava.sk/storage/app/media/reklamacny-poriadok-01-03-2017.pdf).
Podanie reklamácie nemá vplyv na povinnosť vlastníka uhrádzať zálohové platby spojené s užívaním jeho bytu alebo nebytového priestoru a rovnako nemá vplyv na povinnosť uhradiť v stanovenej lehote nedoplatok z ročného vyúčtovania. V prípade oprávnenej reklamácie budú nezrovnalosti následne vysporiadané.
NÁŠ BENEFITVlastníkom v nami spravovaných bytových domov ponúkame možnosť podania reklamácie ročného vyúčtovania komfortne prostredníctvom elektronického online formulára, ktorý sa nachádza na našej webstránke. Každá reklamácia je automaticky zaevidovaná, riadne očíslovaná poradovým číslom a pridelená zodpovednému pracovníkovi správcu na riešenie.
|